Gemeentelijk onderwijs in Melle - Hoe moet het verder?

Op 13 april 2011

Hoe moet het verder met het gemeentelijk onderwijs?

Uittreksel kadaster gemeenteschool(Klik op het plaatje voor een vergroting)

In juni 2010 besliste de gemeenteraad tot onteigening van de site Beekstraat-Vossenstraat met het oog op een herlocalisatie van de huidige gemeenteschool.

Waarom deze keuze?

• Vooreerst moeten we stellen dat in jaren geen fundamentele onderhoudswerken meer gebeurden in de huidige gemeenteschool.
  • De gebouwen zijn verouderd en op die locatie zijn geen uitbreidingsmogelijkheden meer mogelijk.
  • De school is gelegen aan een drukke verkeersweg (Brusselsesteenweg) wat een veilig verkeer van en naar school steeds moeilijker maakt.
  • Door het stijgend aantal leerlingen  barst de huidige school uit haar voegen.
  • Het GO! (gemeenschapsonderwijs) richt op de site Beekstraat-Vossenstraat zelf reeds een aantal jaar geen onderwijs meer in.
  • Het Lucernacollege zocht er slechts een tijdelijk onderkomen in.
  • Het huurcontract van het Lucernacollege was reeds opgezegd door het gemeenschaponderwijs op het moment van de beslissing door de gemeenteraad.
  • De site Beekstraat-Vossenstraat is centraal gelegen om er verder gemeentelijk onderwijs in onder te brengen en bovendien biedt de site ook ruimte om andere, later nog te bepalen, activiteiten in onder te brengen.
  • De aankoop van deze site biedt de mogelijkheid om deze ruimte ‘open’ te houden en kan een eventuele verkaveling van deze gronden tegenhouden.

Deze beslissing werd gesteund in de gemeenteraad voor het kartel CD&V/N-VA en Ons.

Open VLD stemde tegen en het kartel sp.a/SLP/Groen! onthield zich bij de stemming.

CD&V/N-VA  koos dus, in tegenstelling tot onze coalitiepartner, voor het behoud van het gemeentelijk onderwijs te Melle.

Wat gebeurde er toen?

Vlaams Minister van Onderwijs, Pascal Smet, (sp.a) dient in eerste instantie hierover zijn fiat te geven.

En daar knelt nu het figuurlijke schoentje. De betrokken minster wil die goedkeuring niet geven omdat hij stelt dat het niet opgaat dat een lagere overheid (de gemeente) een hogere overheid (Het Vlaams Gewest) gaat onteigenen en omdat op die wijze een andere school (Lucerna) komt op straat te staan.

In een onderhoud dat de gemeente had met de betrokken minster stelde deze voor ofwel de koop te delen door beide scholen ofwel de site te verkopen aan de hoogst biedende. In elk geval is hij van mening dat de site verder alleen kan gebruikt worden voor onderwijsdoeleinden.

Bij dit laatste blijft in elk geval de vraag of de minister dit kan waarmaken en of eventuele grondspeculanten  en/of bouwpromotoren hiertegen  geen beroep kunnen indienen.

Tijdens een ‘overleg’ tussen de geïnteresseerde gemeenteraadsleden enerzijds en de beide bedoelde scholen anderzijds kwam duidelijk aan het licht dat het Lucernacollege blijkbaar beter geïnformeerd was dan het gemeentebestuur zelf. Verantwoordelijken van het Lucernacollege meenden te weten dat het ‘dossier’ reeds bij een notaris lag met het oog op een verkoop van de bewuste site Beekstraat-Vossenstraat. Op geen enkele wijze was het gemeentestuur hierover geïnformeerd door de bevoegde minister.

In elk geval is het zo dat een gemeenteschool gebonden is aan het grondgebied van de eigen gemeente en dat het Lucernacollege dit niet is. De gemeenteschool staat enkel in voor basisonderwijs terwijl het Lucernacollege secundair onderwijs aanbiedt.

Wie staat er achter Lucerna?

Het is interessant te zien wie zich allemaal achter Lucerna schaart. De steun komt soms uit onverwachte politieke hoek...

Leesvoer

Lees ook even deze berichten over deze problematiek:

Onderwijs- minister Smet gekant tegen onteigening gemeenschapsschool