Melle krijgt een gemeenschapsmuseum

Op 28 november 2017, over deze onderwerpen: Cultuur, Senioren
Frank De Vis

Het gemeentelijk Museum, Archief en Documentatiecentrum (MAD) bewaart een uitgebreide collectie archeologische en heemkundige voorwerpen, documenten over stamboomonderzoek en een archief over de geschiedenis van Melle. Traditioneel staat dit erfgoed centraal bij de werking van een museum. Maar een museum hoeft geen plaats te zijn waar je enkel rond het verleden kan werken.

Met de opstart van een gemeenschapsmuseum wil het MAD zijn erfgoed inzetten om tegemoet te komen aan maatschappelijke noden en behoeften. Het museum moet een sociale ruimte worden waar allerlei organisaties terechtkunnen om hun werking een nieuwe insteek te geven. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan een zinvolle dagbesteding voor kwetsbare ouderen, het helpen van thuiswonende personen met dementie en hun mantelzorgers, herinneringskoffers met gebruiksvoorwerpen en foto’s van vroeger of creatieve sessies voor mensen die herstellen van een mentale ziekte.

Succesverhaal

Het MAD was een pilootproject voor heel Vlaanderen waarbij patiënten van PC Caritas op de zolder van het museum aan de slag mochten met voorwerpen uit de tijd van toen. Die voorwerpen riepen herinneringen op waarrond de patiënten volop hun verhaal deden. Dit was een succesverhaal. Het MAD wil dit project dan ook uitbreiden.