Jumelage Melle-Melle

Toen N-VA Melle het voorstel lanceerde om te jumeleren met één van deLogo Melle gemeentes Melle in Europa, viel dit  onmiddelijk in goede aarde. Althans nu wél.

In de marge van het geslaagde bezoek van de Franse Mellenaars  aan het Vlaamse Melle vernamen we van burgemeester Yves Debien dat Melle Vlaanderen in het verleden niet geinteresseerd was in jumeleren. Hijzelf had dit vernomen van zijn collega uit het Duitse Melle. Dit Duitse Melle is al  tientallen jaren in jumelage met Melle Frankrijk. Volgens de Franse burgemeester was er ooit een verzoek vanuit Duitsland aan Melle Vlaanderen gericht maar werd dit categoriek afgewezen door de toenmalige burgemeester de Potter sr. Daarop heeft Melle Duitsland zich verbroederd met het toen nog zelfstandige Sint Denijs Westrem. Burgemeester Debien  concludeerde daarop dat er vanuit Frankrijk geen initiatieven dienden te worden genomen om te jumeleren met Melle Vlaanderen. Maar eind goed ,alles goed.

Naast Melle Vlaanderen, is er Melle Frankrijk gelegen dicht bij Angoûlème . Bovendien vind je ook Melle, in Duitsland in de buurt van Düsseldorf en Melle Italië in de streek van Piemonte.

Grotere kaart weergeven

Aangezien er met Melle Frankrijk reeds contacten geweest waren,  leek dit pittoreske dorpje ons het meest aangewezen. De chiro bijvoorbeeld had op zijn fietstocht naar Lourdes via een kleine omweg de gemeente Melle een bezoek gebracht. In augustus 2009 is schepen Frank De Vis op bezoek geweest  in Melle France om de eerste contacten te maken.Medoc

Hij werd hartelijk ontvangen door Burgemeester Yves Debien en zijn secretaris met een rondleiding door de gemeente en een gezellige ontvangst ten huize Debien. Melle France is een prachtig landelijk gelegen gemeente waar sinds verschillende jaren een tweejaarlijkse internationale kunstbiennale plaatstgrijpt. Zo stond de biennale in 2009 in het teken van "het hout". Er waren prachtige sculpturen  en opstellingen  te bewonderen, gespreid over de ganse gemeente. Zo ook in één van de 3 romaanse kerken, die fungeert als cultureel centrum. Nog een weetje: Melle France is de hoofdplaats van Le Pays Mellois en de thuishaven van Ségolène Royal, de presidentskandidate van de Franse PS.

MairieMelle France is reeds gejumeleerd met Melle Deutschland. Zou het niet prachtig zijn moesten we de internationale biennale van Melle France, ook kunnen laten doorgaan in Melle Vlaanderen om daarna naar Melle Deutschland te laten verhuize? Of dromen wij? Zou het niet prachtig zijn een voetbaltornooi te organiseren tussen de drie Melles? Of dromen wij? Zou het niet prachtig zijn indien onze scholen taalkampen zouden kunnen organiseren in de twee Melles? Of dromen wij? Wie weten worden dromen ooit waarheid.

In augustus bezocht de Franse burgemeester onze gemeente. Lees het na op de website van Het Nieuwsblad.

Enkele sfeerfoto's:

Meer informatie kan je ook vinden op de volgende webstekken:

Melle Frankrijk: Wikipedia - ThuispaginaNature
Melle Duitsland: Wikipedia- Thuispagina